Kaheaastaselt telerivaatamine tekitab tulevikus lapsele probleeme.
O.M.A. klubi :: Tervis :: Tervis
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Kaheaastaselt telerivaatamine tekitab tulevikus lapsele probleeme.
Liiga palju telerivaatamist kaheaastasena võib negatiivselt mõjutada lapse edasist arengut, leidsid teadlased uues uurimuses.
Uurimusest selgus, et kaheaastasena teleri ees veedetud aja pikkus on seotud akadeemiliste, sotsiaalsete ja terviseprobleemidega kümneaastasena. Näiteks seostub liiga palju telerivaatamist väiksema osavõtuga klassitegevustest, vähema sporditegemisega nädalavahetustel ja suurema tõenäosusega sattuda neljandas klassis koolikiusamise ohvriks, kirjutas LiveScience.
Tulemused jäid kehtima isegi siis, kui teadlased võtsid arvesse mitmeid tulemusi mõjutada võivaid tegureid nagu lapse sugu, uneaeg, iseloomuprobleemid, ema haridustase, vanemate arv majapidamises ning isegi see, kui palju telekat lapsed neljandas klassis käies vaatasid.
Varane telerivaatamine võib omada pikaajalist mõju, sest toimub ajal, mil nii aju kui eluharjumused on alles kujunemisjärgus, selgitas Montreali ülikooli teadlane Linda Pagani. „Televiisor on passiivne intellektuaalne ja füüsiline tegevus. Kui sellist tegevust harrastada varakult, kui aju alles kasvab ja harjumused ja eelistused alles hakkavad välja kujunema, võib see omada väga kahjulikku pikaajalist mõju,“ ütles ta.
Siiski on oluline rõhutada, et uurimus näitas vaid seose esinemist, mitte otsest põhjuslikkust. Peale selle põhineb avastus lapsevanemate ja õpetajate poolt tehtud vaatlustel, mis võis tulemusi mõjutada.
Kuigi ka varasemates uurimustes on analüüsitud telerivaatamise mõju lastele, on harva uuritud mõju nii varases eas. Uurimuses osales umbes 1300 Kanadas Quebecis aastatel 1997-1998 sündinud last. Vanematel paluti jälgida, kui palju nende lapsed vaatasid telerit kaheaastasena (29 kuu vanusena) ning neli aastat hiljem (53 kuu vanusena).
Kui lapsed olid neljandas klassis (umbes 10-aastased), paluti nende õpetajatel hinnata laste matemaatilisi võimeid ja lugemisoskust, samuti muud klassitegevust, näiteks kui hästi nad suudavad keskenduda või teistega koostööd teha. Õpetajad hindasid ka sotsiaalseid suhteid, muu hulgas seda, kas lapsed olid ise agressiivsed või kiuslikud.
Keskmine telekavaatamise aeg 29-kuusena oli 8,82 tundi nädalas ehk umbes 1,2 tundi päevas. Ameerika lastearstid soovitavad alla kaheaastastel lastel üldse mitte telekat vaadata lasta ning üle kaheaastastel vaadata telerit mitte rohkem kui kaks tundi päevas.
Iga teleri ees veedetud lisatund seostus seitsmeprotsendilise langusega klassitegevustes osalemises, kümme protsenti suurema tõenäosusega langeda kiusamise ohvriks, 13 protsenti väiksema sportliku aktiivsusega nädalavahetustel, üheksa protsenti suurema karastusjookide tarbimisega ning viieprotsendilise kehamassi indeksi suurenemisega.
Kuigi telerivaatamine võib lastele ja täiskasvanutele ka kasulikke teadmisi anda, peaksid lapsevanemad Pagani sõnul teadlikud olema liigse telerivaatamise võimalikest sotsiaalsetest ja akadeemilistest tagajärgedest. „Aeg, mil lapsed teleka ees istuvad, on aeg, mil nad ei tegele millegi muu arukaga,“ ütles Pagani. „Lastel on vaja aega nii oma sotsiaalsete oskuste kui ka muude tegevuste arendamiseks.“
Allikas: Novaator.
Uurimusest selgus, et kaheaastasena teleri ees veedetud aja pikkus on seotud akadeemiliste, sotsiaalsete ja terviseprobleemidega kümneaastasena. Näiteks seostub liiga palju telerivaatamist väiksema osavõtuga klassitegevustest, vähema sporditegemisega nädalavahetustel ja suurema tõenäosusega sattuda neljandas klassis koolikiusamise ohvriks, kirjutas LiveScience.
Tulemused jäid kehtima isegi siis, kui teadlased võtsid arvesse mitmeid tulemusi mõjutada võivaid tegureid nagu lapse sugu, uneaeg, iseloomuprobleemid, ema haridustase, vanemate arv majapidamises ning isegi see, kui palju telekat lapsed neljandas klassis käies vaatasid.
Varane telerivaatamine võib omada pikaajalist mõju, sest toimub ajal, mil nii aju kui eluharjumused on alles kujunemisjärgus, selgitas Montreali ülikooli teadlane Linda Pagani. „Televiisor on passiivne intellektuaalne ja füüsiline tegevus. Kui sellist tegevust harrastada varakult, kui aju alles kasvab ja harjumused ja eelistused alles hakkavad välja kujunema, võib see omada väga kahjulikku pikaajalist mõju,“ ütles ta.
Siiski on oluline rõhutada, et uurimus näitas vaid seose esinemist, mitte otsest põhjuslikkust. Peale selle põhineb avastus lapsevanemate ja õpetajate poolt tehtud vaatlustel, mis võis tulemusi mõjutada.
Kuigi ka varasemates uurimustes on analüüsitud telerivaatamise mõju lastele, on harva uuritud mõju nii varases eas. Uurimuses osales umbes 1300 Kanadas Quebecis aastatel 1997-1998 sündinud last. Vanematel paluti jälgida, kui palju nende lapsed vaatasid telerit kaheaastasena (29 kuu vanusena) ning neli aastat hiljem (53 kuu vanusena).
Kui lapsed olid neljandas klassis (umbes 10-aastased), paluti nende õpetajatel hinnata laste matemaatilisi võimeid ja lugemisoskust, samuti muud klassitegevust, näiteks kui hästi nad suudavad keskenduda või teistega koostööd teha. Õpetajad hindasid ka sotsiaalseid suhteid, muu hulgas seda, kas lapsed olid ise agressiivsed või kiuslikud.
Keskmine telekavaatamise aeg 29-kuusena oli 8,82 tundi nädalas ehk umbes 1,2 tundi päevas. Ameerika lastearstid soovitavad alla kaheaastastel lastel üldse mitte telekat vaadata lasta ning üle kaheaastastel vaadata telerit mitte rohkem kui kaks tundi päevas.
Iga teleri ees veedetud lisatund seostus seitsmeprotsendilise langusega klassitegevustes osalemises, kümme protsenti suurema tõenäosusega langeda kiusamise ohvriks, 13 protsenti väiksema sportliku aktiivsusega nädalavahetustel, üheksa protsenti suurema karastusjookide tarbimisega ning viieprotsendilise kehamassi indeksi suurenemisega.
Kuigi telerivaatamine võib lastele ja täiskasvanutele ka kasulikke teadmisi anda, peaksid lapsevanemad Pagani sõnul teadlikud olema liigse telerivaatamise võimalikest sotsiaalsetest ja akadeemilistest tagajärgedest. „Aeg, mil lapsed teleka ees istuvad, on aeg, mil nad ei tegele millegi muu arukaga,“ ütles Pagani. „Lastel on vaja aega nii oma sotsiaalsete oskuste kui ka muude tegevuste arendamiseks.“
Allikas: Novaator.
babyapple- Omaklubi kristall
- Postituste arv : 2705
Asukoht : Tallinn ja Suurupi
Registration date : 16/02/2009
Similar topics
» TK: Mänguasi lapsele.
» Sallkrae lapsele.
» TK: Koome vesti lapsele
» Kas teete lapsele Puugivaktsiini?
» lapsele sünnipäevatordi tegemine
» Sallkrae lapsele.
» TK: Koome vesti lapsele
» Kas teete lapsele Puugivaktsiini?
» lapsele sünnipäevatordi tegemine
O.M.A. klubi :: Tervis :: Tervis
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele
Kolm 15 Juun 2016, 08:45 by ˇmiio23
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.138
Esm 15 Juun 2015, 12:41 by Mustlasplika
» Sassy vesi
Kolm 27 Mai 2015, 13:48 by Mustlasplika
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.137
Reede 24 Apr 2015, 10:14 by Triibuliine
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.136
Reede 17 Apr 2015, 23:30 by Triibuliine
» Suvikõrvitsa tagliatelle
Reede 17 Apr 2015, 18:54 by tsunaami
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.135
Esm 13 Apr 2015, 21:39 by Triibuliine
» Hommiku pirukas .
Püh 12 Apr 2015, 09:18 by accra
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.134
Reede 03 Apr 2015, 14:04 by Triibuliine
» Mis raamatut te hetkel loete?
Kolm 01 Apr 2015, 20:59 by tsunaami
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.133
Teis 31 Märts 2015, 21:39 by Triibuliine
» Mis värvi on Teie laste silmad?
Püh 29 Märts 2015, 22:46 by Mustlasplika
» Kas sulle meeldib saunas käia?
Püh 29 Märts 2015, 22:44 by ˇmiio23
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.132
Reede 27 Märts 2015, 08:44 by Triibuliine
» Võidab see, kes viimase vastuse kirjutab (12 tundi) vol.131
Teis 24 Märts 2015, 20:06 by Triibuliine